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영어 기초 문법 (1) - 품사
haehyun
2021. 8. 1. 16:50
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발음기호
비슷해보이지만 발음이 다른 단어들
단어 | 뜻 | 단어 | 뜻 |
mause | 쥐 | grain | 곡물 |
mouse | 입 | gain | 얻다 |
ship | 배 | compliment | 칭찬하다, 칭찬 |
sheep | 양 | complement | 보완하다 |
this | 이것은 | lose | 잃다, 패배하다 |
these | 이것들은 | loose | 헐거운 |
thin | 얇은 | advise | 조언하다 |
thick | 두꺼운 | advice | 조언 |
alone | 혼자 | ingenious | 기발한, 재간이 많은 |
along | ~을 따라 | indigenous | 토착의 |
insult | 모욕하다 | bear | 곰, 견디다, 지탱하다 |
insert | 삽입하다 | bare | 벌거벗은 |
own | 소유하다 | ant | 개미 |
owe | 빚지다 | aunt | 이모 |
alter | 바꾸다 | ascent | 상승 |
alert | 기민한 | assent | 찬성 |
region | 지역 | break | 깨어지다 |
religion | 종교 | brake | 브레이크 |
past | 과거 | caught | catch 과거형 |
pest | 해충 | court | 법원 |
bow | 절하다 | cell | 세포 |
vow | 서약 | sell | 팔다 |
cereal | 곡물 | die | 죽다 |
serial | 연속적인 | dye | 염료 |
cite | 인용하다 | earn | (돈을)벌다 |
sight | 시야 | urn | 유골 단지 |
site | 건축용 부지 | fair | 공평한 |
dear | 친애하는 | fare | 요금 |
deer | 사슴 | flour | 밀가루 |
heal | 치유하다 | flower | 꽃 |
heel | 발뒤꿈치 | here | 여기에 |
meat | 고기 | hear | 듣다 |
meet | 만나다 | loan | 융자 |
mete | 할당하다 | lone | 혼자인 |
명사(Noun)
사물이나 사람을 나타내는 말.
1. 셀 수 있는 단수명사
- 'a' + 명사
- 뒤에 오는 명사의 발음이 모음일 경우 'an' + 명사
- ex) a dress, a cap, a monkey, a flower
What's that?
→ It's a dress.
What's that?
→ It's an orange.
* What's = What is = ~은 무엇입니까?
It's = It is = 그것은 ~입니다.
2. 셀 수 있는 복수명사
- 명사 + '(e)s'
(단수) This is a cap.
(복수) These are caps.
(단수) It's an orange.
(복수) They are oranges.
(단수) What's that? / It's an apple.
(복수) What are those? / These are apples.
*that : 저것 → those : 저것들, this : 이것 → this : 이것들
명사 | 복수 명사 | 예 |
'-s', '-sh', '-ch', '-x', '-z' 로 끝나는 명사 | 명사 + 'es' | bus → buses glass → glasses dish → dishes brush → brushes watch → watches peach → peaches box → boxes fox → foxes buzz → buzzes |
'자음+y' 로 끝나는 명사 (-by, -dy, -ry, -ty) |
y를 i로 바꾸고 + 'es' | baby → babies lady → ladies story → stories party → parties |
'모음+y' 로 끝나는 명사 | 명사 + 's' | day → days boy → boys guy → guys monkey → monkeys |
'-f(e)' 로 끝나는 명사 | f(e)를 v로 바꾸고 + 'es' 명사 + 's' |
'f(e)' → 'ves' 변화 leaf → leaves knife → knives half → halves life → lives self → selves thief → thieves wife → wives wolf → wolves 's' 가 붙는 경우 belief → beliefs relief → reliefs |
'-o' 로 끝나는 명사 | 명사 + 'es' / 's' | 'es' 가 붙는 경우 echo → echoes hero → heroes potato → potatoes tomato → tomatoes 's' 가 붙는 경우 radio → radios zoo → zoos kilo → kilos logo → logos photo → photos piano → pianos solo → solos |
고유명사 (사람 이름, 나라명, 지명 등) |
명사 + 's' | *성 + s = ~씨 가족 the Kims : 김씨 가족 Februarys : 2월 |
불규칙 변화 명사 | 특별한 규칙없이 단수, 복수일 때 명사의 형태가 완전히 다르다. | child → children foot → feet goose → geese man → men mouse → mice penny → pence person → people tooth → teeth woman → women ox → oxen |
형태 변화가 없는 명사 | 단수, 복수일 때의 형태가 같은 명사 애초에 단수형이 's'로 끝나고 복수형이 따로 존재하지 않는 명사 |
series → series (시리즈) works → works (공장) means → means (수단) species → species (종) news, billiards(당구) measles(홍역) 외 s로 끝나는 병명 mathematics(수학), physics(물리학) 등 학문을 뜻하는 단어 politics (정치 : 단수명사 취급 + is) (정치적 견해 : 복수명사 취급 + are) statistics (통계학 : 단수명사 취급 + is) (통계자료 : 복수명사 취급 + are) '-craft'가 붙는 명사 aircraft(항공기), spacecraft(우주선) sheep, deer, fish Chinese, Japanese data media |
복수형만 존재하는 명사 | 단수형은 따로 존재하지 않고 항상 복수명사로만 사용된다. | cattle(소), police(경찰), staff(직원), crew(승무원, 선원) the British (영국인들), the French (프랑스인들) 그 외 복수형태로만 쓰는 명사 arms clothes (옷) contents (내용) coustoms (세관) funds (자금) goods (상품) manners (예절) odds (가능성) regards (안부의 말) remains (유적) savings (예금) surroundings (환경) thanks (감사합니다) |
*단수명사로 취급한다는 건 명사 뒤에 be동사로 'is/was'(단수 동사)가 온다는 것이고, 복수명사로 취급된다는 것은 명사 뒤에 be동사로 'are/were'(복수 동사)이 온다는 뜻이다.
How many?
→ I have one puppy. (단수)
→ I have two puppies. (복수)
*one, two, three, four, five, six seven, eight, nine, ten
3. 셀 수 없는 명사
- 셀 수 없기 때문에 'a/an' 가 붙지 않는다.
- ex) milk, tea, water, paper, sugar, salt, snow, rain
What do you need? / I need milk.
4. 사람
- father, mother, grandfather, grandmother, uncle, aunt, sister, brother
Who's that? / That's my father.
*Who's = Who is = ~은 누구입니까?
*내 가족을 가리킬 땐 my+father/mother
형용사(Adjective)
- 명사의 상태 및 성질을 나타내는 말. 명사 수식 (~한 명사)
상태 (길이, 크기 등..) | 성질 (속도, 맛, 색 등..) | ||
long | short | fast | slow |
big | small | sweet | spicy |
new | old | white | black |
clean | dirty | puple | orange |
a long bat / a short bat
a big mirror / a small mirror
a new book / an old book
a clean towel / a dirty towel
a fast boats / a slow boats
a sweet sandwiches / a spicy sandwiches
a white shirts / a black shirts
a puple bikes / a orange bikes
What's that? → It's a new book.
Which do you like?→ I like fast boats.
전치사(Preposion)
- 명사, 대명사 앞에 놓여 명사, 대명사와의 관계(위치, 시간, 방향, 소유 등)를 나타내는 품사.
- 위치 in : ~안에 in the room (넓은 장소 아님에도 in)
장소 in : ~에 in NewYork
위치 | in : ~안에 | in the box / in the room |
on : ~위에 | on the table / on the bed | |
under : ~아래에 | under the table / under the tree | |
behind : ~뒤에 | behind the sofa / behind the door | |
장소 | in : ~에 '(비교적)넓은 장소' | in NewYork / in London *고유명사(Alex, London 등)는 the로 특정 짓지 않음. |
at : ~에 '(비교적)좁은 장소' | at the bank / at the school | |
on : ~위에 (장소의 표면에 접해 있는 경우) | on the beach / on the farm | |
around : 주위에 | around the lake / around the world (*세계일주의, 전세계를) |
|
시간 | in : 때 | in the morning / in the evening *evening : (오후 6시부터 잠들기까지) 저녁, 밤, 야간 *night : (어두워진 후부터 다음날 아침까지의) 밤, 야간 |
on : 요일, 특정한 날 | on Monday / on the weekend | |
at : 시각 | at Seven / at twelve o'clock | |
after : 이후에, 시간적 위치 | after school / after work |
Where is the toy? : 장난감이 어디있니?
→ The toy is on the table. : 장난감은 테이블 위에 있다.
Where is Alex? : Alex는 어디있니?
→ He is in the room. : 그는 방 안에 있다.
Where do you work? : 어디서 일하나요?
→ I work around the world. : 나는 전세계를 돌며 일한다.
When do you run? : 언제 달리니?
→ I run in the morning. : 나는 아침에 달린다.
동사(Verb)
- 사람이나 사물의 동작(무엇을 하는지)이나 감정을 나타내는 말.
단어 | 뜻 | 단어 | 뜻 |
drink | 마시다 | eat | 먹다 |
study | 공부하다 | teach | 가르치다 |
make | 만들다 | wash | 씻다 |
drive | (차를)운전하다 | ride | (말이나 차를)타다 |
read | 읽다 | sell | 팔다 |
have | 가지다 | see | 보다 |
like | 좋아하다 | hate | 싫어하다 |
use | 사용하다 | want | 원하다 |
play | 놀다 | run | 달리다 |
sing | 노래하다 | dance | 춤추다 |
swim | 수영하다 | walk | 걷다 |
sleep | 자다 | live | 살다 |
What do you drink? → I drink tea.
What do you eat? → I eat rice.
What do you study? → I study English.
What do you teach? → I teach Math.
What do you drive? → I drive cars.
What do you ride? → I ride horses.
What do you read? → I read newspapers.
What do you play → I play in the playground.
be동사
- 「~이다」, 「~에 있다」
- <주어 + be동사 + 형용사/명사/부사구> : ~이다, ~에 있다.
인칭 | 주어 | be동사(~이다, ~에 있다.) |
1인칭 | I | am |
3인칭 단수 | It, She, He, This, That | is |
2인칭, 3인칭 복수 | They, You, These, Those | are |
I am a student. / I am Alex Brown. (명사)
I am thirsty. / I am sleepy. (형용사)
I am in the kitchen. / I am under the table. (부사구)
I am on a soccer team. / I'm here.
She is smart. / She is from Korea.
He's six years old.
It's eight o'clock.
We are a family of seven.
*She's = She is = 그녀는 (주격)
Julia's = Julia의 (소유격)
Her = 그녀의 (소유격)
be동사 부정문
- 「~이 아니다」, 「~에 없다」
- <주어 + be동사 + not + 형용사/명사/부사구>
I am not young. / I am not here.
We are not afraid.
They are not afraid.
This is not her bag.
You are not late.
She's usaully not angry.
be동사 의문문
- 「~이니?」, 「~에 있니?」
- <be동사 + 주어 ~?>
Is the appple tree big? / Yes, It is.
Is this box beavy? / Yes, It is.
Are you sleepy? / Yes, I am.
Are you a doctor? / No, I am not.
Are they your family? / Yes, they are.
의문사
- 의문문을 만들 때 사용하는 의문 단어. 질문의 목적, 육하원칙.
누가 | 언제 | 어디서 | 무엇을 | 어떻게 | 왜 |
who whom whose |
when | where | what | how | why |
- 문장에서 대명사 / 형용사 / 부사 역할을 한다.
의문 대명사 | 의문 형용사 | 의문 부사 |
who(m) 누구 | what 무슨, 어떤 | why 왜 |
what 무엇 | which 무슨, 어떤 | when 언제 |
which 어떤 것 | whose 누구의 | where 어디서 |
whose 누구의 것 | how 어떻게 |
be동사 의문사 의문문
- <의문사 + be동사 + 주어 ~?>
What is your name?
→ My name is Alex Brown.
Who are they?
→ They are my family.
When is the basketball game?
→ It is on Sunday.
Where is Mom?
→ She is in the kitchen.
What time is it?
→ It's twelve o'clock.
What is in the box?
→ A birthday cake.
Whose birthday is it today?
→ It's Minsu's birthday.
When is him birthday party?
→ It's this evening.
일반동사
- be동사 이외의 동사.
- <주어 + 일반동사 + 명사 / 장소를 나타내는 부사구 / 목적어(~을/를)>
- <주어 + (빈도부사) + 일반동사>
- 부사 : 언제, 어디서, 얼마나에 해당하는 말. 일반동사를 꾸며줌.
(+ 명사)
I need your help.
(+ 장소를 나타내는 부사구)
I run in the park.
I study in the library.
You live in Seoul.
You work at the airport.
(+ 목적어)
We cut tomatoes.
We make sandwiches.
They often watch soccer games.
주어가 3인칭 단수일 경우 일반동사
- 주어가 3인칭 단수(It, She, He, 고유명사) 일 경우 일반동사에 '-(e)s' 를 붙인다.
- 대부분의 일반동사 + '-s'
- '-sh', '-ch', '-o' 로 끝나는 동사 + '-es'
- '자음+y' 로 끝나는 동사 → y를 i로 바꾸고 + '-es'
- 불규칙 동사
Jack reads many books.
He knows many things.
My father finishes his work.
Then he watches TV.
I go to the library.
My mother goes to the library.
He goes to bed late.
My uncle does not get up late.
He studies hard for next test.
Yuna has her own room.
She travels in her dream.
동사구
- <동사+부사> 형태로, 특정한 의미를 가진다.
come in | 안으로 들어오다 | go out | 밖으로 나가다 |
sit down | 앉다 | stand up | 일어서다 |
get on | 타다 | get off | 내리다 |
take off | 벗다 | put on | 신다(입다) |
일반동사 부정문
- <주어 + do[does] not + 동사원형> : ~하지 않는다.
- do not = don't / does not = doesn't
I don't like sweet things.
My parents don't live in America.
My uncle does not need an alarm clock.
It does not taste good.
I buy chocolate.
→ I don't buy chocolate.
My uncle gets up late.
→ My uncle does not get up late.
*3인칭 단수에서는 일반동사+'-s'
It has enough salt.
→ It does not have enough salt.
They speak English.
→ They does not speak English.
*3인칭 단수 주어 + 동사 + '-s' (일반문)
3인칭 단수 주어 + doesn't 동사원형 (부정문)
일반동사 의문문
- <Do[Does] + 동사원형 + 주어 ~?>
- Yes, 주어 + do[does].
- No, 주어 + don't[does not].
Do you like rainy days?
→ Yes, I do. / No, I don't.
Do your friends gets up early?
→ Yes, they do. / No, they don't.
Does your mother stay at home?
→ Yes, she does. / No, she does not.
일반동사 의문사 의문문
- <의문사 + do[does] + 주어 + 동사원형 ~?>
의문사 | 뜻 | 예문 |
What | 무엇 [무엇을 ~하니?] | What do you buy at the shop? → I buy cookies. |
Who | 누구 [누구를 ~하니?] | Who do you visit on the weekend? → We visit our aunt. |
When | 언제 [언제 ~하니?] | When do they play baseball? → They play baseball. |
Where | 어디서 [어디서 ~하니?] | Where does he study? → He usaully studies in the library. |
Why | 왜 [왜 ~하니?] | Why do you like Korean food? → Because I like spicy food. |
Which | 어느것 [어느것을 ~하니?] | Which do you want? → I want the balloon. |
How | 어떻게 [어떻게 ~하니?] | How does he go to the school? → He goes to the school by bus. |
Who | 누가 [누가 ~하니?] | Who comes to your home on Tuesdays? → My Korean teacher does. |
be동사 의문문
Are you afraid of monster?
→ No, I am not.
Is he cold?
→ Yes, he is.
Who is the girl?
→ She is Yuna.
Who are in the school band?
→ Alex and me are.
일반동사 의문문
Do you like scary movie?
→ Yes, i do. / No, i don't.
Does he need his jacket?
→ Yes, he does. / No, he does not.
Where does she live?
→ She live in Seoul.
Who plays the guitar?
→ Alex is.
단어장
단어 | 뜻 | 단어 | 뜻 |
want | 원하다 | some | 몇개, 조금 |
inside | 안쪽에 | too | 너무 |
need | 필요하다 | try | 노력하다, 시험삼아~하다. |
tired | 지친 | thirsty | 목마른 |
nervous | 긴장한, 초조한 | let | ~하게 하다 |
either | ~도 또한(~않다) | practice | 연습하다 |
close | 닫다 | pick | 꺾다, 따다, 고르다, 선택하다 |
closed | 닫힌 | for | ~를 위해, ~에 대해 |
racket | 라켓 | clever | 영리한 |
afraid | 무서워하는 | look at | ~을 보다, 살피다 |
near | 가까운, 가까이 | early | 빠른, 일찍 |
garage | 차고 | there | 거기에, 그곳에 |
weather | 날씨 | over there | 저쪽에 |
will | ~할 것이다. | over | ~을 넘어서 |
well | 잘, 좋게 | by the way | 그런데 |
beside | ~옆에 | souvenir | 기념품 |
theater | 극장 | fridge | 냉장고 |
thousand | 1000 | all the time | 항상 |
patient | 환자, 참을성 있는 | around the world | 세계일주의, 전세계를 |
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